Το αθλητικό ταλέντο, η αναγνώριση κλίσης και η επιλογή – Νίκος Π. Λινάρδος

by Island Vibes

Στο χώρο του αθλητισμού που ζούμε και αναπνέουμε εμείς οι προπονητές, έχουμε ακούσει πολλές φορές την λέξη ταλέντο είτε με την μορφή ερώτησης “είναι ταλέντο αυτός ο μικρός;” ή με την μορφή κατάφασης “αυτός ο αθλητής είναι ταλέντο”.
Η κουβέντα για το ποιός είναι αθλητικό ταλέντο ή όχι είναι μεγάλη και έχουν γίνει έρευνες και στατιστικές πάνω στο θέμα αυτό.

Πρωταρχικής σημασίας μέλημα για ένα προπονητή αθλήματος, είναι να καταλάβει από νωρίς πιο παιδί έχει κλίση στο άθλημα και μέσω της προπονητικής διαδικασίας που θα ακολουθήσει στα πρώτα του βήματα, να δούμε αν όντως το παιδί αυτό έχει την ικανότητα να προχωρήσει. Το ταλέντο του θα διαγνωσθεί μέσα στα πρώτα χρόνια της ενασχολησής του και τότε μόνο θα μπορούμε με βεβαιότητα να πούμε ότι “ΝΑΙ” ο αθλητής αυτός έχει ταλέντο ή είναι ταλέντο, όπως θέλετε να το πείτε.

linardos, basket talent

Εγώ σαν προπονητής στο μπάσκετ, το 1ο πράγμα που κοιτάω σε έναν αθλητή 7-8 χρονών που ξεκινάει τη γνωριμία του με το άθλημα της Καλαθοσφαίρισης, είναι να δω την σωματοδομή του και το ύψος των γονιών του για να δω κατά  προσέγγιση το ύψος που μπορεί να φτάσει το παιδί, αν και κάποιες φορές υπάρχουν και εξαιρέσεις όπου ενα παιδί ψηλώνει απότομα και ξεπερνάει τον κανόνα.

Το 2ο πράγμα που μας ενδιαφέρει είναι να είναι έξυπνος άρα να μπορεί να αφομοιώσει γρήγορα τις ασκήσεις που του δείχνει ο προπονητής μέσα στο γήπεδο, επειδή το μπάσκετ είναι άθλημα γρήγορης σκέψης, με μπάλα και χωρίς μπάλα. Στην κατανόηση και καλύτερη εκτέλεση των ασκήσεων το “ταλεντάκι”… ξεχωρίζει από τον απλό αθλητή και μαθαίνοντας τα βασικά του μπάσκετ μέσα από το ασκησιολόγιο που του προσφέρει ο δασκαλός του -προπονητής του – προχωράει μέρα με τη μέρα και προοδεύει πιο γρήγορα απο τούς άλλους.

Βλέποντας λοιπόν ότι κάποιο παιδί έχει την ικανότητα να εκτελεί με άνεση τις ασκήσεις και να αντιλαμβάνεται εύκολα ότι του ζητάμε, μπορούμε να τον περιβάλουμε προσεκτικά με την λέξη ταλέντο.

Εδώ εισέρχεται ένας άλλος σημαντικότατος παράγοντας που είναι καθοριστικός και που, όπως θα αναφερθώ σε κάποια παραδείγματα πιo κάτω, η έλλειψη του θα αφήσει τον αθλητή απλά ταλέντο και όχι σπουδαίο αθλητή. Ο παράγοντας αυτός είναι η αθλητική παιδεία, που πρέπει να του περάσουμε, ώστε να καταλάβει ότι έχει κάποιο χάρισμα αλλά αυτό από μόνο του δεν αρκεί. Στο κομμάτι αυτό σημαντικό ρόλο παίζει η συγκέντρωση, η πειθαρχία, η πολλή δουλειά, ώστε να αξιοποιεί καθημερινά την ικανοτητά του. Η οικογένεια του παίζει επίσης μεγάλο ρόλο στην παραπάνω εξέλιξη, διότι πρέπει οι γονείς να τον στηρίζουν, να τον βοηθούν, να τον έχουν προσγειωμένο και να μην αφήνουν “να πάρουν τα μυαλά του αέρα”…

Πολλές φορές ο “παίκτης ταλέντο” δε θα αποδώσει καλά και ο προπονητής του θα τον αλλάξει έχοντας λίγο χρόνο συμμετοχής. Εκεί οι γονείς του πρέπει να του πουν ότι δεν πήγε καλά και ότι σωστά ο προπονητής του δοκίμασε κάποιον άλλο παίκτη.

Η κλασική άποψη του παιδιού “ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ Ο ΣΤΑΡ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΚΑΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΑΙΖΩ ΠΙΟ ΠΟΛΥ” δεν πρέπει να υφίσταται.

Δεν είναι λίγες οι φορές που κάποιοι γονείς παρασύρονται και γίνονται οι χειρότεροι σύμβουλοι των παιδιών τους πιστεύοντας ότι το σπλάχνο τους είναι ένας μικρός Jordan. Αναζητούν διεξόδους-βοήθεια, πολλές φορές λανθασμένες, από μάνατζερς ή ομάδες και καταλήγουν να κάνουν λάθος επιλογή οπότε ο μικρός δεν θα εξελιχθεί σε μεγάλο παίκτη και θα μείνει δυστυχώς ένα ταλέντο.

basket talent, linardos

Ένα ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί, γιατί πολλές φορές ακούγεται από πολλούς, είναι το

Τι χρειάζεται ένας αθλητής για να γίνει πραγματικά μεγάλος;

Τι διαφορετικό είχε ο Michael Jordan ή ο δικός μας Νίκος Γκάλης, από τους υπόλοιπους αθλητές;
Στoν αθλητισμό όποιος διαθέτει τα σωματικά προσόντα και είναι αρκετά έξυπνος, μπορεί να γίνει ένας σπουδαίος αθλητής μέσα από μία διαδικασία εκμάθησης αρκετών χρόνων.
Και ο Jordan και ο Γκάλης και ο Γιαννάκης –για να πάρουμε παράδειγμα αθλητή που μεγάλωσε στην Ελλάδα και έφτασε τόσο ψηλά- δεν αρκέστηκαν στην αρχική εκμάθηση του Μπάσκετ, στο κολλέγιο οι δύο πρώτοι και στον Ιωνικό Νικαίας ο 3ος. Η φυσική τους ικανότητα και κλίση προς το άθλημα συνδυάστηκε με την επίπονη και πολυετή σωστή προπόνηση με έναν καλό προπονητή – δάσκαλο.
Η σωστή προπόνηση είναι εκείνη που ο αθλητής έχει στόχο σε κάθε άσκηση να βελτιώσει την αποδοσή του. Για να βελτιωθεί το σουτ του μικρού δεν αρκεί να μπεί στο γήπεδο και να κάνει 500 σουτ, αλλά η ένταση πού θα τα κάνει, η σωστή τεχνική, το ποσοστό ευστοχίας και η επανάληψη να γίνεται σε καθημερινή βάση αν είναι δυνατόν. Αν το κάνει αυτό, θα μπορέσει να βελτιώσει την αποδοσή του.

Η στοχευμένη προπόνηση, βελτιώνει τις ικανότητες του παίκτη και κυρίως την τεχνική του επιδεξιότητα, πάντα όμως χρειάζεται συγκέντρωση και πνευματική προσπάθεια, με υπομονή. Δυστυχώς υπάρχουν παίκτες που ενώ ξοδεύουν πολύ χρόνο στο γήπεδο, δεν φτάνουν ψηλά, γιατί η προπόνηση τους δεν έχει στόχο.
Υπάρχει ο γνωστός κανόνας των 10 χρόνων, που βάσει στατιστικών, ένας ολοκληρωμένος παίκτης φτάνει σε υψηλό επίπεδο, με τη λεγόμενη 10ετή συστηματική προπόνηση. Μέσα από αυτή την έρευνα αποδεικνύεται ότι κανείς δεν γεννήθηκε μεγάλος παίκτης, αλλά με υπομονή, επιμονή, προγραμματισμό και στόχο, μπορείς να γίνεις. Η οργάνωση της προπονητικής διαδικασίας είναι απαραίτητη στην αξιολόγηση του ταλέντου και η υψηλής ποιότητας προπόνηση στην συνέχεια είναι πολύ σημαντική για να αξιοποιηθεί ένα ταλέντο. Παράλληλα με το σωστό προγραμματισμό, όσο μεγαλώνει ο αθλητής, θα πρέπει να υπάρχει σωστή επιστημονική υποστήριξη, που να περιλαμβάνει το τρίπτυχο εργομετρικές μετρήσεις-αξιολογήσεις, εκγύμναση και διατροφή.

Στη χώρα μας τα τελευταία 20 χρόνια έχουμε να επιδείξουμε υψηλού επιπέδου προπονητές-γυμναστές-γιατρούς, πράγμα που δίνει ενθαρρυντικά μηνύματα για την παραγωγή υψηλού επιπέδου αθλητών. Αυτό το γεγονός οφείλει να πείσει τους πάντες, ότι πρέπει να επενδύουμε ελληνικά, για να βγούν ταλέντα και να σταματήσει ο αφελληνισμός της ελληνικής Καλαθοσφαίρισης με αποτέλεσμα να βρούν τα νέα παιδιά χώρο και χρόνο συμμετοχής στις ομάδες τους.

ΝΙΚΟΣ Π. ΛΙΝΑΡΔΟΣ

ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΚΑΛΑΘΟΣΦΑΙΡΙΣΗΣ

Short bio:

O Νίκος Λινάρδος είναι πρώην καλαθοσφαιριστής γεννημένος στις 26/8/1963, γιός του αθλητικογράφου και συγγραφέα Πέτρου Λινάρδου. Η θέση του ήταν φόργουορντ, με ύψος 2,02 μ.
Αγωνίστηκε σε όλη σχεδόν την καριέρα του στον Πανιώνιο με τον οποίο το 1987 κατέκτησε τη δεύτερη θέση στο πρωτάθλημα Ελλάδος που είναι και η μεγαλύτερη διακριση του συλλόγου σε επίπεδο πρωταθλήματος. Το 1991 αναδείχθηκε κυπελλούχος Ελλάδος με τον Πανιώνιο. Τη επόμενη χρονιά αγωνίστηκε στο Σπόρτιγκ.

Στην Εθνική Ελλάδος αγωνίστηκε 30 φορές σημειώνοντας 198 πόντους (6,60 μ.ο.). Το 1987 στέφτηκε πρωταθλητής Ευρώπης με την Εθνική στο Ευρωμπάσκετ της Αθήνας.

Μετά το τέλος της καριέρας του εργάστηκε ως βοηθός των προπονητών Μάικ Σιζέφσκι και του Ντιν Σμιθ στα πανεπιστήμια του Ντιουκ και της Νορθ Καρολάινα. Κατέκτησε ως βοηθός του Βαγγέλη Αλεξανδρή το κύπελλο Σαπόρτα το 2001 με το Μαρούσι. Έχει αναλλάβει ως προπονητής το Μαρούσι, τη Νήαρ Ήστ και τον Πανιώνιο.

Το καλοκαίρι του 2007 προσελήφθη στο τεχνικό τιμ της Εθνικής Ελλάδος ως συνεργάτης του Παναγιώτη Γιαννάκη και συμμετείχε στο Ευρωμπάσκετ 2007 όπου η Ελλάδα αναδείχθηκε 4η.

Από τον Ιούλιο του 2018 είναι Τεχνικός Διευθυντής των Ακαδημιών Μπάσκετ του Πανιωνίου ΓΣΣ.

Πηγή: Wikipedia

You may also like