Η Κρίση του Εαυτού

by Vasiliki Gavrili

Καμιά φορά το νιώθεις πριν συμβεί, ξέρεις ότι έρχεται, είναι κοντά, ιδρώνεις, οι παλμοί σου αυξάνονται κατακόρυφα. Ένα πλάκωμα, ένα ασήκωτο βάρος. Θες να τρέξεις, έχεις τόση ένταση μέσα σου που πιστεύεις ότι δεν θα σταματήσεις πουθενά. Ζαλάδα, τα πατήματά σου δεν είναι πλέον σταθερά, Κάτι κακό έρχεται. Όλα θολώνουν γύρω. Σπασμοί. Έτσι είναι ο θάνατος; Δεν θες να πεθάνεις, δεν πρόλαβες ακόμα να πεις όλα αυτά που ήθελες. Δεν πρόλαβες να παλέψεις για όλα αυτά που πιστεύεις και θες να κατακτήσεις. Ελπίζεις να μην σταματήσει η καρδιά σου, κυριολεκτικά. Το σώμα σου μυρμηγκιάζει, τσιμπήματα σαν από καρφίτσες. Μήπως χάνεις το μυαλό σου; Έτσι είναι η τρέλα; Αν όντως χάνεις τα λογικά σου, τίποτα δεν θα είναι ίδιο, σκέφτεσαι στο πίσω μέρος του μυαλού σου. Τι θα απογίνουν οι δικοί σου; Γιατί έπρεπε σε εσένα; Είσαι πολύ νέος! Σκοτάδι.

Συνήθως εκδηλώνεται αιφνιδίως, χωρίς να έχει δώσει προειδοποιητικά σημάδια. Μπορεί να συμβεί οπουδήποτε και σε οποιαδήποτε στιγμή. Μπορεί να συμβεί ενώ οδηγείς, ενώ δουλεύεις ή ακόμη και όταν κοιμάσαι. Τα επεισόδια κρίσης πανικού μπορεί να είναι μεμονωμένα ή να συμβαίνουν συχνά. Τα συμπτώματα γίνονται αμέσως έντονα και πρόκειται για μια τρομακτική εμπειρία που φαίνεται να έρχεται από το πουθενά και να εκδηλώνεται μέσα από ένα φάσμα σωματικών συμπτωμάτων. Το πιο σύνηθες όμως σύμπτωμα μετά από μία κρίση πανικού είναι ο φόβος ότι θα ξανασυμβεί. Γι’ αυτό και πολύ συχνά, ο πάσχων μπορεί να αποφεύγει το μέρος όπου βίωσε την κρίση πανικού. Το άτομο μόλις περάσει η κρίση νιώθει εξασθενημένο και αδύναμο. Πολλές φορές, αν οι κρίσεις που εκδηλώνονται μέσα στη βδομάδα είναι παραπάνω από μια, τότε ο πάσχων ξεκινά να αισθάνεται έντονα το αίσθημα του φόβου του θανάτου, της απουσίας της λογικής και της ανημπόριας και αυτό γιατί οι κρίσεις εμφανίζονται ξαφνικά εκεί που δεν το περιμένει.

Η αιτία πρόκλησης δεν έχει σαφώς καθοριστεί. Παράγοντες που επηρεάζουν είναι η κληρονομικότητα, το έντονο άγχος και στρες ή αποδίδεται σε εμπειρίες που είχε το άτομο τα πρώιμα χρόνια της ζωής του ή ακόμα μπορεί να είναι αντίδραση σε σοβαρά, τραυματικά γεγονότα. Όταν το άτομο εκδηλώνει επαναλαμβανόμενες κρίσεις πανικού τότε η ζωή του και γενικά η καθημερινότητα του αρχίζει να γίνεται δυσλειτουργική. Η ενασχόληση με το πρόβλημα κυριαρχεί στη σκέψη και στη συμπεριφορά του, αυτό προκαλεί περισσότερο άγχος με αποτέλεσμα να προσαρμόζει τη ζωή του ανάλογα. Αυτοί οι άνθρωποι πάσχουν από διαταραχή πανικού ακόμα και αν δεν εκδηλώνουν συχνές κρίσεις.

«Αν γνωρίζεις τον εχθρό́ και γνωρίζεις και τον εαυτό́ σου, δεν πρέπει να φοβάσαι την έκβαση ούτε εκατό́ μαχών» διαβεβαιώνει ο συγγραφέας του βιβλίου, H τέχνη του πολέμου.

Η διάγνωση της κρίσης πανικού τίθεται από ψυχολόγο ή ψυχίατρο. Αρχικώς, ο ειδικός θα ελέγξει αν η κρίσεις οφείλονται σε κάποιο παθολογικό αίτιο. Εν συνεχεία, γίνονται ψυχομετρικά τεστ, εκτίμηση της ψυχικής υγείας του ατόμου και ψυχανάλυση. Απαραίτητο είναι κατά την ψυχανάλυση να καταγραφεί το οικογενειακό και ατομικό ιστορικό, οι φοβίες και τα γεγονότα που έχουν συμβεί στη ζωή του ατόμου και θα μπορούσαν να πυροδοτήσουν την εμφάνιση αυτών των συμπτωμάτων.

Είναι σημαντικό να απευθυνθείς σε ειδικό για να διαγνωστεί και να αντιμετωπιστεί η κρίση πανικού. Αν αφήσεις τις κρίσεις πανικού χωρίς θεραπεία, ίσως επιδεινωθούν και οδηγήσουν σε διαταραχή πανικού ή φοβία. Η θεραπεία στοχεύει στη βελτίωση της ποιότητας της ζωής του ατόμου και στον περιορισμό των κρίσεων. Οι βασικές θεραπείες είναι η ψυχοθεραπεία και τα φάρμακα. Ο ειδικός μπορεί να προτείνει κατά περίπτωση είτε τη μία μορφή θεραπείας, είτε και τις δύο σε συνδυασμό. Η επιλογή γίνεται εξατομικευμένα και με βάση την ένταση και τα συμπτώματα που εκδηλώνονται. Είναι σημαντικό να απευθυνθείς σε ειδικό και να μην λάβεις φαρμακευτική αγωγή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του.

Οι άνθρωποι τείνουν να χρησιμοποιούν διάφορες τεχνικές πριν φτάσουν στην πόρτα του ειδικού, κατά μια έννοια δεν είναι λάθος καθώς ο στόχος τους είναι η μείωση του άγχους αλλά είναι γεγονός ότι τέτοιες τεχνικές δεν λειτουργούν πάντα σε όλους ή δεν λειτουργούν σε σημείο που να βοηθάει μακροπρόθεσμα πραγματικά το άτομο. Έρχεται λοιπόν μια στιγμή που αναγνωρίζουμε την αδυναμία μας να αντιμετωπίσουμε μόνοι μας μια τραυματική κατάσταση, πόσο μάλλον να βουτήξουμε βαθιά μέσα μας και να ψάξουμε να βρούμε τις ρίζες του κακού. Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι, αργά η γρήγορα, να συνειδητοποιούμε ότι χάνουμε τον έλεγχο της ίδιας μας της ζωής. Η εμβάθυνση στην αυτογνωσία μπορεί να μας βοηθήσει, μεταξύ άλλων, να βελτιώσουμε τη ζωή μας εξουδετερώνοντας τις εσφαλμένες πεποιθήσεις μας, οι οποίες συχνά μας βασανίζουν και μας κρατάνε σε κατάσταση παράλυσης. Ως εκ τούτου, οι άνθρωποι αυτοί έχουν ανάγκη πιο εξειδικευμένες και συγκεκριμένες στρατηγικές αντιμετώπισης, που ταυτόχρονα να οδηγούν προς τον εντοπισμό των αιτιών που τις προκαλούν. Τεχνικές τις οποίες μπορεί να προσφέρει ένας ειδικός ψυχικής υγείας.

Ο πανικός λοιπόν, όσο δύσκολα και αν μας κάνει να αισθανόμαστε, μας προσκαλεί σε έναν αναγκαστικό επαναπροσδιορισμό και ανασύνταξη. Έρχεται με μια αδυσώπητη μορφή κρίσεων για να μας υπενθυμίσει την επιθυμία μας για ζωή και την αναγκαία επιδιόρθωση όλων όσων μας πιέζουν και μας βουλιάζουν. Πολλοί πιστεύουν ότι δεν μπορούν να θεραπευτούν. Για τον λόγο αυτό, είναι πολύ σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε ότι η κρίση πανικού δεν είναι επικίνδυνη, αν και επώδυνη, μπορούμε να την αντέξουμε και να την διαχειριστούμε. Η κατάλληλη θεραπευτική παρέμβαση έχει ως στόχο να μάθει το άτομο να διαχειρίζεται αποτελεσματικά τις κρίσεις πανικού και σταδιακά να διερευνήσει, αν το επιθυμεί, τις πραγματικές αιτίες της.

Αναζήτησε, ενημερώσου και αντιμετώπισε το.

You may also like